Thursday 6 June 2013

Perubahan yang aku takuti

Malam ini aku rasa sunyi walaupun penuh dengan bunyi tetapi aku tetap rasa sunyi, tidak tahu apa yang aku fikirkan. Fikiran masih melayang mengenangkan detik-detik perjalanan aku yang semakin hari semakin dekat dengan penghujungnya.

Setiap kali aku memikirkanya hati aku menjadi sayu campur terharu dengan nikmat yang dikurniakan kepada aku dan kehidupan aku. Kadang-kadang aku rasa takut dengan keadaan hidup aku ini adakah dengan nikmat ini menyebabkan aku menjadi lalai dan alpa dengan tanggunjawab aku sebagai hamba kepadaNya yang Satu.

Kerap kali aku merenung kembali setiap detik perjalanan hidup aku yang sentiasa berubah dari hari ke bulan ke tahun. Banyak perubahan yang aku alami sehingga aku takut dengan perubahan ini menjadikan aku sentiasa berubah-ubah. 

Perubahan sentiasa berlaku di dalam kehidupan ini tidak kira sewaktu kita sedar ataupun tidak, perubahan akan menghantui diri kita jika kita berubah kepada perkara yang kita tidak jangka dan menjadikan diri kita berubah arah dan dentinasi. 

Perubahan juga akan menyebabkan kita teruja dan bangga sehingga kita lupa diri . Perubahan juga akan menjadikan kita merasa gembira dan tenang sehingga dengan perubahan itu menjadikan kehidupan kita menjadi-jadi. 

Apa yang aku dapat lakukan adalah dengan terus berusaha sedaya-upaya aku untuk mempertahankan arus perubahan aku agar aku tidak berubah dan dapat mengekekalkan perubahan aku agar aku tidak terus hanyut dengan perubahan yang aku alami.

Malam sudah semakin sepi suara bunyian jugak telah hilang dari telinga dan aku pun sudah rasa perubahan mata aku yang semakin lemah dan tahap kecergasan otak yang semakin berkurangan, maka aku perlu berubah sekarang agar aku dapat mempertahankan perubahan untuk esok hari.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...