Thursday 6 June 2013

Berkerja setelah 5 hari bercuti

Aku berkerja setelah 5 hari bercuti, kalau ikutkan hati aku sememangnya aku menyambung cuti lagi bagi meneruskan misi aku yang ingin berehat bersama keluarga aku tapi bila fikir balik dah tanggunjawab aku kena kerja maka nak tak nak aku kene jugak pergi ke tempat kerja. Sepanjang perjalanan aku ke tempat kerja semua serba tidak kena air cond kereta yang sejuk pun aku rasa panas, radio kereta yang selama ini aku syok dengar pon rasa tidak berapa syok, habis aku cari siaran yang lain dan akhirnya Qasidah juga yang menjadi teman perjalanan aku ke tempat kerja. Secara jujurnya keyakinan dan semangat aku berkerja untuk hari ini memang telah hilang dalam terang walaupun aku cuba memaksa diri ini untuk menghayati kerja-kerja yang setia menanti aku namum ia tidak banyak membantu, oh! pedihnya hati ini. 

Apa yang aku boleh buat untuk malam ini hanya merenung dan berkongsi dengan kawan-kawan tentang apa yang berlaku disepanjang aku bercuti dan mendengar rintihan beberapa orang kawan-kawan tentang apa yang berlaku disepanjang ketiadaan aku selama 5 hari. Banyak perkara yang aku tertinggal dan banyak perkara jugak yang aku tidak dapat menghayatinya kerana aku malas nak layan bagi memujuk hati ini agar semangat aku nak berkerja kembali semula. Sekarang ni pon aku sedang mengira waktu untuk pulang ke rumah, terdengar suara anak-anak aku yang semuanya sememang hebat berbicara. Aku juga sedang menanti waktu untuk menjalankan tugas yang sepatutnya aku buat pada malam ini.

Waktu pun dah berlalu aku rasa cukup untuk malam ini luahan dari aku untuk dikongsi bersama rakan-rakan cyber sebagai tauladan dan jugak pengajaran yang sedikit untuk semua. Kesimpulan yang aku dapat huraikan adalah jangan cuti lama-lama kerana ia boleh menyebabkan mood kerja kita hilang dalam terang dan kalu kita dah nak berkerja kita perlu ikhlas dan bersungguh-sungguh kerana rezeki yang kita cari ini adalah halal untuk keluarga dan diri kita juga.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...