Tuesday, 25 June 2013

Kisah Semalam

Hari ini aku nak mencoret sedikit pengalaman yang aku baharu semalam tempuhi. Aku dikejutkan dengan suatu keadaan yang telah aku jangka kerana ramai yang dah bercerita tentang dia ini. Kelemahan aku percaya kepada seseorang yang aku dah anggap kawan sekerja. Begitulah kawan kan di depan kita selalunya baik belaka dan dibelakang rupanya tidaklah jahat sangat cuma mulut suka mengadu domba macam budak kecil. Perkara kecil pun tidak boleh nak diselesaikan dengan matang. Kalau aku tengok usia dan watak memang pun dah disangka satu hari nanti dia akan buat jugak benda ini. Aku tidak faham apa yang dia nak sebenarnya dan kenapa dia buat begitu sedangkan selama ini aku banyak cover dia, kalau aku ini jenis sepisis macam dia sudah tentu aku pun boleh memecahkan kantong dia yang penuh habuk tu, berapa banyak aku dah coverkan. Aku berfikiran jauh kerana banyak impak yang akan terjadi dan aku tidak mahu dikatakan pentingkan diri dan suka memijak orang lain.

Telinga aku pon kadang-kadang pon naik panas jugak dengar tentang perilaku dan tingkahlaku dia yang berkenaan kerja si dia ni. Sebagai kawan aku diamkan sahaja dan banyak jugak aku pertahankan dia kerana keyakinan aku bahawa setiap orang kita perlu beri dia peluang untuk memperbaiki diri. Aku pun mengakui bukan diri ini pun memang banyak kekurangan dan banyak benda aku perlu baiki cuma apa yang penting kita mesti pandai mengawal diri.

Walaupun perpatah berbunyi sabar pun ada hadnya bagi aku sabar itu tiada had kecuali dengan perkara-perkara yang batil, kalau kita sabar semakin merebak kita kena bertindak. Dalam hal ini aku kena tenang dan berfikiran matang serta lebih terbuka dan bijak dalam bertindak demi keharmonian semua. Walaupun berat aku menanggungnya yang penting semua dalam keadaan yang terkawal. Kalau aku nak balas dendam pun tiada guna kerana dendam kesumat itu adalah sama seperti syitan yang sentiasa berdendam dengan keturunan Nabi Adam.

Aku bersyukur di atas apa yang terjadi sekurang-kurangnya aku dapat memperbaiki diri dan mengenal diri seseorang agar aku dapat lebih berwaspada serta lebih berhati-hati di dalam perjalanan kehidupan ini. Aku akan perbaiki diri ini dan aku akan cuba untuk sentiasa menjadikan perkara ini sebagai sebuah pengajaran yang akan membantu aku untuk dijadikan panduan arah hidup yang sementara ini dan aku akan tetap mendoakan semoga kawan aku itu akan dapat petunjuk, hidayah dan pedoman dari Allah yang maha besar.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...