Wednesday, 12 December 2012

Kena Buat Lagi



Malam ini aku sedang memerah otak mencari idea untuk program kelas Trekking pada minggu ni. Aku ingat dah lepas dah, tidak perlu memerah otak, rupanya tidak sekali lagi, kembara malam akan diadakan. OOOO pening kepala aku dok lagi tadi tidak dapat nak buat apa lagi. Aku rasa tempat ni tempat baru, itu yang buatkan aku pening kepala. Idea tidak masuk ni...

Puh! payah jugak ek....!!! bila x masaukkkk!!! aku pon tak tahule sampai bila idea ni nak masuk. Penat dah aku ni, Mata aku pon dah tidak boleh tahan ni zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz



Monday, 10 December 2012

Cerita kah?

Wah! hari ini sungguh indah sekali, manakan tidak semua orang tersenyum dengan lebarnya, eh! mana ada bukan semua orang sebahagian sahaja.

Oh! begitu kenapa pulak jadi begitu, ya lah kalau semua orang tersenyum itu bukanya nama kehidupan. Kehidupan ini kan ada yang manis dan ada yang pahit oleh kerana itu semua orang menerima rencah hidup yang berbeza. Kalau seorang dapat manis mungkin selebihnya dapat pahit dan kalau seorang dapat pahit mungkin selebihnya dapat manis.

Ooo! begitu ke? patutle setiap hari kita akan nampak rupa manusia yang berbeza sehingga susah kita nak tahu "mood" mereka. Begitu juga kadang-kadang mereka ni berpura-pura, ada yang rasa pahit tapi mereka menunjukan reaksi yang manis begitu juga sebaliknya ada yang dapat manis tetapi mereka menunjukan reaksi masam.

Kenapa begitu? entahlah berkemungkinan mereka ini ingin merahsiakan sesuatu atau menjaga sesuatu yang lebih penting daripada diri dia sendiri. Ish! begitu sekali ya, orang sanggup buat, mungkin demi kebaikan semua pihak atau demi satu perhubungan yang telah lama terjalin.

Wah! kalau begitu susah lah kita nak mengenal hati budi orang, takut kalu kita tengok muka dia manis rupanya hati dia masam dan kita sangka dia masam rupanya hati dia manis.

Mmm! memang betul susah kita nak kenal orang bahkan kawan kita kita susah nak kenal hati budi dia, ish! jangan kata kawan adik beradik pun susah. Hari ini dia "ok" tapi esok lusa kita tak tahu, rupanya dah berubah jadi "KO".

Oh! kalau macam itu kita kena sentiasa berhati-hati, bukan apa bagi mengelakan perkara yang tidak diingin berlaku, ye lah mana tahu kita terjah je kat orang tu dengan niat bergurau tetapi rupanya dia di dalam keadaan "mood" yang tidak baik habis nanti akan berlaku pentengkaran, betul tak?

Betul tu, begitulah adat dunia kita bukan semuanya sama bak kata pepatah rambut sama hitam, hati lain-lain lagipun rambut kita nampak apa warnanya tetapi hati tersembunyi hanya orang yang bawa hati tu yang tahu hati budi dia sendiri

Cerita lagi..

Assalamu'alaikum Warahmatullahi Wabarakatuh! ........
Assalammualikum!... assalammualikum!... salamkum...! salamkun!! asssssalamkummmmm!!!!!! ish! mana le orang ni, lagi tadi kita bagi salam tak disapanya... ada orang ke tidak ni.
Tok! tok! tok! sekali ni kalau tak ada orang jawab memang tak ada orang.
Asaaaalaaammm mu'alaikummmmmm!!!!!!!. mm!, memang tak ada orang lah ni kalau macam tu tak apalah esok kita datang lagi mana tahu kalu esok dah ada.

Tanya orang le, mana tahu orang tu tahu :
1. Assalamu'alaikum! apa kabar, sihat?
2. Walaikumusalam! ya baik, sihat.
1. Tumpang tanya boleh?
2. Boleh.
1. Rumah ni tak ada orang ke?
2. Tah tak tahu... tak ada agaknya.
1. Dia pergi ke mana?
2. Manale aku tahu, kau tanya le kat tuan rumah tu.
2. Dah le aku sibuk ni...

Tanya orang lagi kot :
A. Assalamu'alaikum! apa kabar encik? Encik sihat hari ini..
B. Walaikumu salam! alhamdulillah... sihat.
A. Encik! maaf menganggu... boleh saya tumpang tanya?
B. Boleh apa salahnya. Nak tanya apa?
A. Encik tahu tuan rumah ni ada di rumah ke tidak? saya dah beri salam beberapa kali tapi tiada
jawapan.
B. Ooo tuan rumah ni, mmm setahu saya dia macam dah keluar, tadi saya nampak keretanya
keluar, ya pagi tadi.
A. Oh! macam tu ke.. patut le senyap sahaja, mm tak apalah encik terima kasih banyak-banyak,
lain kali nanti saya datang lagi.
B. Mmm! awak ni datang dari mana? ada apa-apa yang saya boleh saya sampaikan pesan?
A. Boleh juga. Tolong beritahu kepada tuan rumah saya kawan dari negeri sebelah datang.
B. Baiklah nanti saya sampaikan.
A. Terima kasih, encik! jumpa lagi.
B. Sama-sama, jumpa lagi.

Fokir-fikirlah mana yang elok heeeeee............................ 

Kem Jom Hijrah

Selamat Datang
Pada 07-09 Disember 2012 aku sekali lagi berpeluang untuk bersama dengan rakan-rakan dari team Pintar menunaikan tanggunjawab sosial bersama anak-anak staf tempat aku mencari makan. Kem kali ni dijalankan di Pusat Pertanian Ayer Hitam tidak jauh dari rumah aku di Machap. Sebelum kem ini bermula sudah ada perkara yang tidak dijangka berlaku di mana salah seorang sahabat aku dan juga tempat aku selalu berbincang tentang modul-modul aku tidak dapat menyertai di atas sebab-sebab tertentu. Pada mulanya aku terasa janggal juga kerana ia seperti pelengkap kepada gerak kerja sampingan kita orang pada waktu malam iaitu mengeteh. 

Pesediaan Kembara
Kali ini aku diberi tanggunjawab untuk membina modul Kembara Jom Hijrah yang berbeza dengan modul kembara aku yang pernah aku buat sebelum ini. Aku bersyukur di atas bantunaNya telah memberi ilham kepada aku sehingga aku dapat membuat beberapa modul yang berbeza dan mendapat maklumbalas yang positif daripada semua Fasilitator yang bertugas. Kebanyakan peserta yang menjalankan tugasan di setiap Check Point pun dapat memahami maksud yang tersirat dengan segera. Lega aku mendengarnya kerana kali ini sememangnya aku ingin mencipta modul yang ringkas, mudah dan padat agar memberi kesan yang lebih mendalam kepada para peserta.

Laluan Kembara

Semuanya berjalan lancar dan cuaca pun pada hari itu tidak panas dan tidak hujan, ini semua kurniaan Allah yang merestui perjalanan kembara kami semua. Perkara yang amat mengembirakan bagi aku adalah penamat kembara ini yang berakhir dengan sempurna dan menepati piwai masa yang telah ditetapkan, terima kasih Allah dan rakan-rakan sekelian kerana telah memberi kerjasama yang baik sehingga kembara kali ini adalah yang terbaik bagi aku.

Orang Kuat Air
Akhir sekali sewaktu pergulungan kembara aku pun dapat melepaskan keinginan aku yang telah lama bercuti dengan memberi penggulungan yang penuh semangat dan sepenuh jiwa demi kebaikan dan masa depan anak-anak bangsa yang seagama dengan aku, tiada lain yang aku harapkan semoga apa yang aku dan sahabat-sahabat aku berikan kepada mereka akan dapat mereka laksanakan demi kemajuan masa depan mereka sendiri, sekali lagi aku ucapkan syabas dan tahniah kepada semua yang terlibat dalam menjayakan kem Jom Hijrah 2012.


Yakin Boleh dik oiii....



Liverpool Menang Lagi

West Ham 2-3 Liverpool: Shelvey, Cole & Johnson come back to haunt Hammers

The Hammers' academy products net for the visitors as Reds move to within four points of the top four with late comeback after Steven Gerrard's own goal put them behind

 

 

West Ham's famous academy came back to haunt them as three products of their youth system inspired Liverpool to a memorable 3-2 win at Upton Park.

Glen Johnson scored a stunning opener against his old club to put the visitors ahead in the 11th minute before the Hammers hit back to take the lead at half-time through Mark Noble’s penalty and a Steven Gerrard own-goal.  Sumber http://www.goal.com/en-gb/match/80980/west-ham-vs-liverpool/report


Friday, 7 December 2012

Undinese vs Liverpool



Ayam Tambatan
Pagi aku dok menonton perlawanan Undinese vs Liverpool, saja sememangnya aku akan terjaga setiap kali ada perlawanan yang membabitkan team kegemaran aku iaitu Liverpool. Kali ini Liverpool perlu menang kerana perlawanan pertama antara mereka tidak memihak kepada Liverpool. Sudah tentu aku ingin melihat Liverpool menang pada pagi bagi memberi peluang kepada Liverpool untuk meneruskan kemaraanya ke slot kalah mati.
Harap-harap dapat buat terus pagi ini

Sudah 20minit berlalu, aku tidak senang duduk kerana Liverpool masih belum dapat menjaringkan gol, malah Liverpool pula yang banyak diserang dengan percubaan yang bahaya oleh pasukan Undinese.Akhirnya pada minit 21 Liverpool dapat menjaringkan gol oleh Jordan Henderson dan perlu berhati-hati kerana perlawanan masih panjang dan usah berulang persitiwa lalu mendahului dan akhirnya kecundang. Teruskan usaha Liverpool pergi untuk kemenangan.

Gol Kau!

Saja Cerita...

Sipolan sedang duduk di bawah pokok bersebelahan dengan sungai yang mengalir airnya masuk ke bendang sawah sambil merenung kehidupannya. Sipolan masih memikirkan masa depan anak-anaknya yang semakin membesar tentu mereka akan menempuhi satu kehidupan yang mencabar kerana arus kehidupan yang semakin moden.

Sedang Sipolan duduk disitu, ia telah didatangi oleh anak lelakinya,


Anak : Ayah! (Seolah-olah memeranjatkan ayahnya)


Sipolan : Allah! terkejut ayah (Sambil menyusap kepala anaknya)


Anak : Ayah buat apa termenung kat sini?


Sipolan : Oh! ayah tengah duduk ni merenung alam ciptaan Allah ni...


Anak : Ooo, ayah dah makan belum?


Sipolan : Sudah nak, kan tadi kita dah makan bersama-sama.


Anak : Oh! ya .. tidak teringat pulak


Sipolan : Anakku.. boleh ayah becakap sedikit dengan kamu?


Anak : Boleh ayah, cakaplah apa ayah nak cakap?


Sipolan :


Anak ku ayah ingin menasihatkan kamu supaya kamu menjadi anak yang baik, rajin belajar dan tidak melakukan perkara-perkara yang tidak betul. Ayah nak kau berjaya nak menjadi ornang yang dipandang mulia bukanya dipandang hina oleh masyarakat. Ayah tidak mahu kau menjadi sampah masyarakat terutamanya menjadi penagih dadah nak, kerana penagih dadah ini amat hina dan membawa kepada kebinasaan nak. Oleh kerana itu untuk mengelakan daripada kau terjerumus menjadi penagih dadah jangan sekali-kali kau mencuba untuk menghisap rokok ya nak, kerana kau masih kecil rokok akan membawa mudarat kepada kesihatan nak dan ayah takut jika kau merokok kau akan terpengaruh untuk mengisap dadah pulak nak... kau faham tak nak apa yang ayah cakapkan...


Anak : Faham ayah, saya berjanji akan mendengar nasihat ayah...


Sipolan : Mm mana pulak ayah letak rokok ni? kau ada nampak rokok ayah tak?


Anak : Tidak! ayah.


Sipolan : Cuba kau carikan kat atas meja tu..


Anak : Ada ayah...


Sipolan : Bawa kemari rokok tu, ayah nak hisap rokok kering rasanya tekak ni tak merokok.


Anak : Baik ayah... Ayah nak tanya sikit?.....


Sipolan : Apa dia?

Anak : Ayah ni nak terjerumus menjadi penagih dadah ke?

Sipolan : ?????

Thursday, 6 December 2012

Burger bakar vs Durian




Selesai aku makan burger bakar, kopek pula durian atas permintaan anak dan isteri. Apa yang aku dapat kongsikan sedap mana pun burger bakar tidak dapat menandingi kelazatan durian kerana apabila sahaja isi durian itu melalui tekak ini terus memadam rasa nikmat burger bakar tersebut.


Burger bakar sedap durian pula lazat, bukan sahaja dari segi rasanya bahkan dari baunya sahaja sudah boleh menyebabkan orang terpesona dengan kelazatannya. Walaupun hanya 2 biji untuk malam ini kepuasan jelas terpancar di muka aku dan anak serta isteri aku. Raja buah gelaran yang diberi semamangnya tepat, kelazatanya menghapuskan kesedapan burger bakar, untuk ini aku terpaksa mengakui durian tetap nombor 1 (9/10)


Bakar oh buger bakar!!




Alhamdulillah.. akhirnya malam tadi aku dapat makan burger bakar yang dok sebok diperkatakan oleh rakan-rakan aku di tempat kerja. Aku menikmatinya bersama dengan anak-anak aku yang sememangnya telah aku beritahu supaya menunggu sehingga aku sampai ke rumah, walaupun pada kebiasaanya mereka semua dah tidur. Apa yang dapat aku katakana memang sedap dan menawan selera aku dan anak-anak aku yang begitu suka menikmatinya dan tidak sia-sia aku membelinya.

Burger ni sememangnya menarik dengan aduan dagingnya yang lebih tebal dan lebih terasa isinya serta disaluti bahan-bahan lain yang menjadikan rasanya begitu ketara sekali, ditambah dengan sos yang begitu terasa ke tekak. Kolestrol mungkin berkurangan kerana dagingnya yang dibakar menyebabkan ia mengurangkan lemak. Ia sememangnya berpatutan dengan harga dan namanya sehingga aku difahamkan biasanya orang akan beratur menunggu giliran untuk menikmati burger ini. Puas aku apabila telah dapat merasainya, baru aku boleh berkongsi dengan orang tentang kesedapan burger bakar generasi baru burger kerana selama ini dan mengikut pengalaman aku yang pernah menjual burger, belum pernah aku mendengar burger Bakar. Apa-apa hal pon aku bagi 4/5 bintang untuk burger bakar ini, nice work and nice cook.


Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...