Wednesday 26 June 2013

Ah dah semester 5

Pendidikan Jarak Jauh (PJJ), aku tidak pernah termimpi untuk menjadi salah seorang pelajar PJJ. Malam ini aku do terfikir dan terkenangkan kembali diam tak diam aku telah menjangkau 2 tahun PJJ aku dan sekarang ini aku telah masuk semester yang ke 5. Aku macam bermimpi dan benarlah kata kawan-kawan aku yang dahulu, "kau mulakan dahulu nanti kau tahu pejam celik, pejam celik eh dah semester ini..", ungkapan itu sememangnya benar-benar membawa erti yang sangat bermakna di dalam perjalanan aku sebagai pelajar PJJ yang telah tua. Kelas aku ramai yang masih muda belia dan aku rasa hanya 2-3 orang sahaja yang seusia aku.

Bila aku imbas kembali sebelum aku memulakan langkah untuk menjadi pelajar PJJ ini sememangnya banyak pahit dan manisnya. Pada mulanya aku memohon PJJ ini kira-kira 10 tahun yang lepas sewaktu aku mula-mula berkerja tetapi pada keadaan semasa yang banyak menyebabkan aku tertangguh dan semangat itu hilang begitu sahaja. Pada 2 tahun yang lepas secara tidak senaja aku telah memohon untuk PJJ ini, dan aku membiarkan sahaja permohonan aku begitu sahaja, sehingga sauatu hari panggilan telefon yang menyatakan permohonan aku telah diluluskan dan diterima untuk memasuki PJJ tersebut. Kelam kabut aku dibuatnya dan hilang sebentar kewarasan aku kerana bagaikan tidak percaya aku diterima, semangat aku meluap-luap dan membara untuk meneruskan hasrat demi menceriakan hati arwah ibu aku.

Kini aku dah melalui detik-detik kemanisan menjadi pelajar IPTA, walaupun lewat tetapi aku merasa teruja kerana aku dapat membuktikan kepada arwah ibuku yang mengharapkan anak-anaknya berjaya belajar di IPTA. Teringat aku habis dicanangnya tentang aku belajar balik oleh arwah ibu kepada orang kampung dan saudara-mara serta jiran tetangga sehingga aku terasa malu pada waktu itu. Ibu kaulah sumber inspirasi aku untuk aku menghabiskan saki baki pembelajaraan aku di Menara Gading ini. Walaupun banyak dugaan dan halangan yang harus aku tempuhi tetapi aku akan tetap teruskan walaupun aku perlu banyak berkorban dari segi wang ringgit, masa dan tenaga. Demi ilmu yang Allah curahkan akan aku gagahkan jua perjalanan ini demi kejayaan di dunia dan akhirat.


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...