Wednesday 12 June 2013

Luahan pepagi ini..

Pagi ini aku dah buat hal dah, tetiba je aku jadi sensitif ke mood tak baik ke, aku pon tak tahu. Mana taknya pagi-pagi dah ada yang menlanggar mood happy aku, sabar le dulu kalau ya pon asyik nak langgar orang je, tahu le aku punya kerja tak payah nak ingatkan setiap masa. Mentang-mentangle dia punya kepentingan asyik nak ingatkan sahaja, cuba kalau orang lain punya kepentingan buat dek je. Itulah pasal aku kadang-kadang malas nak layan orang yang macam ni, pas tu kena sound sikit tidak boleh terima tapi bab kalau dia sound orang macam le orang ni boleh terima semua.

Manusia oh manusia begini le manusia semua rasa dia sahaja betul orang lain kurang betul tapi dia tidak sedar setiap kali dia menyelak kesalahan orang sebenarnya dia sedang memaparkan kelemahan dan kesalahan diri sendiri.

Kalau ikutkan rasa panas aku ni nak sahaja aku, tapi aku teringat peringatan yang selalu orang rumah aku cakap, "ujian Nabi Muhammad lagi besar tau, tapi Nabi Muhammad bersabar sahaja", "Gunakan le formula Rasullah tu tidak rugi di dunia dan akhirat". Bab ini yang menyebabkan aku insaf, sememangnya ujian yang Allah berikan kepada Rasullah lagi hebat dari yang aku terima dan teringat aku sebahagian riwayat yang menyatakan bahawa Allah akan memberi ujian ini mengikut kekuatan dan kemampuan sesorang itu.

Kesimpulan yang aku dapat dari persitiwa ini adalah, aku perlu lebih bersabar dan aku perlu lebih bijak dalam menangi setiap masalah mengikut situasi yang tertentu. Jangan sesakali mengaku kalah dan jangan mudah berputus asa di setiap ujian dan cabaran yang Allah berikan kerana Allah maha adil dan seksama serta Allah tidak pernah membebankan setiap hambaNya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...