Sunday 7 July 2013

Bazar ramadhan datang lagi

Beberapa hari lagi seluruh umat islam akan menyambut bulan yang penuh dengan keberkatan iaitu bulan Ramadhan. Aku juga akan menyambutnya dengan penuh keazaman untuk meraih ganjaran yang dijanjikan oleh Allah s.w.t. Apabila datang sahaja bulan Ramadhan ramai manusia yang akan memikirkan suatu perkara yang telah menjadi budaya kepada kita setiap tahun datangnya Ramadhan. Semua insan akan berpusu-pusu dan penuh minat untuk mengetahu tentang kemeriahan budaya ini yang jika dilihat umpama lebih perlu dari perkara yang lebih wajib kita lakukan. Apa yang ingin aku katakan adalah bazar Ramadhan. Ya bazar Ramadhan yang amat popular di mana-mana sahaja terutama diseluruh pelusuk negara.


 Gambar hiasan

Bazar ramadhan adalah satu nama yang tidak pernah lekang setiap tahun apabila bermulanya ramadhan, sebelum muncul ramadhan lagi Bazar ini telah mula diaktifkan dengan masing-masing lebih mengutamakan untuk memperolehi tempat bagi menjalankan budaya berniaga di bulan Ramadhan. Aku pernah berbual dengan seorang sahabat yang setiap tahun akan mencuba nasib untuk memperolehi tapak di Bazar ramadhan ini. Tahun ini dia kata hanya dapat yang kecil je dan untuk yang exspo tidak dapat nak buat macam mana orang lain dah didahulukan dari kita, katanya. Begitu hebat penangan bazar ini belum lagi datang ramadhan ia lebih popular dari bulan ramadhan itu sendiri dan sehingga ada terbaca di dalam berita semasa di mana sekumpulan kecil manusia yang tidak berpuashati kerana tidak dapat mengisi ke ruang Bazar ramadhan ini.

Sebagaimana yang kita tahu Bazar ramadhan ini adalah satu tempat yang menempatkan ramai peniaga makanan dan minuman. Pelbagai jenis makanan dan minuman yang terdapat di dalamnya dan antara yang popular apabila di sini adalah kuih muih, ayam golek, ikan bakar, mertabak dan pelbagai lagi, begitu juga dengan air minuman seperti air kelapa, air tebu, air mata kucing dan macam-macam lagi jenis air. Kawan aku pernah bergurau jika kita cat batu ni macam kuih atau makanan pun akan ada orang tanya ni kuih apa bang.

Begitulah hebatnya Bazar Ranadhan yang penuh dengan daya tarikan sehingga memikat semua golongan kanak-kanak, remaja, dewasa dan golongan tua. Apa yang jelas jangan kerana Bazar ini, kita melupakan matlamat asal kita menyambut Ramadhan yang penuh keberkatan ini dan paling utama kita perlu tahu mengawal diri kita dari terpedaya dengan hawa nafsu kita di dalam Bazar Ramadhan, tepuk dada tenangkan fikiran, fikirkan dan tanya dengan iman... hariyooossss!!!.

 Sekadar hiasan pelbagai jenis kuih muih

 Sekadar hiasan Ayam Golek

 Sekadar hiasan Air

Sekadar hiasan lauk pauk

Bazar ramadhan juak tetapi yang paling penting jangan jadi begini.....


Sekadar hiasan

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...