Saturday 17 November 2012

Berlapang Dada

Tanggal 9 November 2012 saat yang ditunggu telah tiba, bukan sahaja aku yang menanti tarikh ini bahkan kawan-kawan aku jugak yang lain. Tarikh ini adalah penentu aku samada aku akan teruskan perjuangan dan impian atau cukup-cukup sudah tidak perlu lagi aku teruskan apa yang telah aku usahakan selama dua tahun setengah. Aku yakin semua kawan-kawan aku pun berdebar-debar, terutama dengan satu perkara yang mencabar kami semua. Alhamdulillah itu yang mampu aku ucapkan kerana ia memberi seribu kegembiraan kepada hidup aku. Keadaan ini memberi aku satu semangat baru untuk aku terus berusaha dengan lebih tekun. Tiada yang mustahil di dunia ini dan Allah maha besar dan berkuasa di atas sesuatu. Allah yang banyak menolong aku walaupun tidak semua permohonan doa aku dimakbulkan tetapi aku yakin telah banyak Allah memakbulkan permintaan aku. 

Akan datang pada tarikh 19 November 2012, sekali lagi aku menanti dengan debar yang teramat sangat, tarikh itu akan membawa satu lagi perkabaran yang tidak dapat lagi diterjemahkan sekarang. Walau apa pun keputusan yang akan diterima aku akan menerimanya dengan hati yang terbuka kerana keyakinan aku kepada Allah melebihi semua. Aku manusia biasa yang bukan maksum seperti nabi Muhammad s.a.w, ada kalanya tidak dapat juga menahan perasaan kecewa, marah, putus asa dan macam-macam lagi. Bila difikirkan semula, itu semua mainan perasaan yang diselubungi oleh bisikan syatian yang sentiasa berusaha untuk menyesatkan kita. 

Apa yang aku mampu lankukan adalah dengan mendidik diri untuk sentiasa bersikap berlapang dada dan sedia menerima kenyataan serta sentiasa yakin setiap apa yang Allah berikan adalah sesuatu yang terbaik bagi hambaNya. Kadang-kadang yang kita rasa baik untuk kita sebenarnya buruk bagi Allah dan yang buruk bagi kita sebenarnya adalah yang baik bagi Allah. Apa yang pasti kita perlu yakin tiap sesuatu yang Allah berikan kepada kita ada hikmah disebaliknya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...