Monday 5 November 2012

Hujan Datang lagi

Hujan oh hujan dia dah mai dah, hujan adalah rahmat kepada alam semesta dan doa yang mustajab adalah dikala hujan turun. Aku rasa dah seminggu hujan turun di seluruh kawasan tempat aku berkerja dan tempat penginapan aku. Sana-sini aku tengok air sudah mula naik memenuhi ruang yang sebelumnya kontang. Seperti biasa bila hujan turun pelbagai suara kedengaran, ada yang bersyukur dan tidak kurang yang mengeluh dengan penuh kebimbangan. Pokok pangkalnya apa salah hujan? adakah hujan yang bersalah atau Allah yang menurunkan hujan juga bersalah?. 

Bila kita fikirkan secara mendalam dan dengan penuh keimanan kita akan dapat jawapannya dengan tepat, hujan adalah kurniaan Allah kepada makhluk di muka bumi ini.  

  1. Hujan sebagai rahmat kepada manusia. Firman Allah s.w.t di dalam surah As-Syura :28 yang bermaksud : "Dan Dialah yang menurunkan hujan setelah mereka berputus asa dan Dia pula menyebarkan rahmat-Nya merata-rata dan (ingatlah) Dialah pengawal (yang melimpahkan ihsan-Nya), lagi Yang Maha Terpuji. (As-Syura:28). 
  2. Hujan sebagai ujian kepada dan azab kepada umat manusia seperti firman Allah s.w.t yang bermaksud : Dan Kami telah menghujani mereka dengan hujan (batu yang membinasakan). Oleh itu, lihatlah, bagaimana akibat orang-orang yang melakukan kesalahan. (al-A’raaf:84).
  3. Hujan juga sebagai satu keperluan kepada manusia seperti yang tertera di dalam firman Allah s.w.t yang bermaksud : Dan wahai kaumku! Mintalah ampun kepada Tuhan kamu, kemudian kembalilah taat kepada-Nya, supaya Dia menghantarkan kepada kamu hujan lebat serta menambahkan kamu kekuatan di samping kekuatan kamu yang sedia ada dan janganlah kamu membelakangkan seruanku dengan terus melakukan dosa! (Hud:52). 
Begitulah antara peranan hujan yang Allah turunkan di atas muka bumi ini yang memainkan peranan demi kebaikan semua makhluk ciptanNya. Sebagai seorang muslim yang sejati dan berkeyakinan dengan kekuasaan dan keagongan maha pencipta kita tidak perlu risau dengan kehadiran hujan yang melimpah ruah ini kerana setiap apa yang Allah kurniakan ada hikmah disebaliknya. 

"Boleh jadi kamu membenci sesuatu,padahal ia amat baik bagimu,dan boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu,padahal ia amat buruk bagimu.Allah mengetahui,sedang kamu tidak mengetahui."
( Surah Al-Baqarah:216)

"...dan janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah.Sesungguhnya tiada berputus asa dari rahmat Allah melainkan kaum yang kafir."
(Surah Yusuf:12)




No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...