Saturday 3 November 2012

Ujian yang menguji diri

Setiap manusia akan diuji oleh Allah dengan pelbagai ujian bagi menguji keteguhan keimanan dan ketakwaan seseorang bagi menentukan kadar kesabaran dan kekuatan seseorang itu menerima ujian yang diberikan dengan kelapangan dada atau menerima ujian tersebut dengan keadaan marah dan tidak menerima ujian tersebut dengan hati yang terbuka. Aku tidak terkecuali antara yang menerima ujian tersebut selama sebulan aku diuji dengan pelbagai ujian yang perlu aku tempuhi dan hadapai dengan kelapangan dada atau menerimanya dengan pra sangka buruk kepadaNya.

  1. Aku menghadapi sedikit masalah kewangan pada bulan ini.
  2. Aku terpaksa menyelesaikan tugasan di Shah Alam selama 5 hari yang berasingan.
  3. Aku terpaksa berulang alik ke Shah Alam selama 5 kali dalam masa sebulan.
  4. Sewaktu berhenti di RNR aku didatangi oleh seorang pemuda yang memohon bantuan kewangan.
  5. Kereta aku dilanggar oleh orang.
  6. Motor aku rosak.
  7. Sekali lagi aku didatangi oleh sesorang yang memohon bantuan kewangan
  8. Dan pelbagai lagi yang tidak mampu aku menulisnya.
Apa yang pasti semunya terjadi dalam masa sebulan dan diwaktu itulah kewangan aku sedang mengalami kejutan budaya dan perlu diagih-agihkan ke pelbagai perkara dan ini adalah ujian yang benar-benar aku rasakan bahawa ia memerlukan kekuatan untuk kita menempuhinya dan sewaktu ini aku teringat kata-kata seorang sahabat aku "jangan sekali-kali kita berpersangka buruk kepada Allah....."

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...