Monday 8 July 2013

Tazkirah kenduri solat jenazah




Hadis Abu Hurairah r.a katanya: Rasulullah s.a.w telah bersabda: Sesiapa yang menghadiri jenazah sehingga jenazah itu disembahyangkan, maka dia seolah-olah mendapatkan satu qirat (qirat adalah kinayah bagi ganjaran pahala yang sangat banyak) dan sesiapa yang menghadirinya sehingga jenazah itu dikuburkan, maka dia mendapat dua qirat. Sahabat bertanya: Apakah dua qirat itu? Baginda s.a.w bersabda: Seumpama dua gunung.

Aku tadi pergi kenduri arwah, bapa kepada kawan aku yang baru meninggal dunia pagi tadi. Sebelum kenduri bermula pengerusi masjid memberi sedikit tazkirah ringkas berkenaan dengan kepentingan solat jenazah. Aku bersetuju dengan kata-kata beliau betapa orang sekarang mengambil mudah tantang solat jenazah yang paling mudah ini kerana solat jenazah tidak perlu rukuk, sujud, duduk antara dua sujud ataupun tahyat awal atau akhir dan solat jenazah hanya perlu takbiratul ihram sahaja serta bacaab yang ringkas. Apa yang dikesalkan oleh Pengerusi adalah walaupun ramai yang menziarahi si mati tetapi lebih ramai yang menanti di kubur, halaman rumah dan jalan. Apabila jenazah sedang disolatkan hanya segelintir sahaja yang menyertainya. Aku juga pernah melihat perkara yang sama pada minggu lepas sewaktu aku melawat saudara isteri aku meninggal, memang ramai rakan dan kawan-kawan serta saudara mara simati datang melawat dan apa yang aku kesalkan hanya sedikit sahaja yang sama-sama menyolatkan jenazah. Pelbagai alasan yang diberikan oleh mereka untuk mengelak dari solat jenazah, marah betul aku tengok pengerusi masjid aku tadi. Aku pun terfikir, jika di zaman ini pun telah ramai yang mengelak unutk solat jenazah bagaimana dengan zaman akan datang, adakah lagi orang yang akan solat jenazah kalau tidak dibentuk datri sekarang para warisan yang tinggal.

Kesimpulan yang aku dapat dari tazkirah tadi adalah kita perlu memainkan peranan bagi membantu mereka yang berat untuk bersama-sama solat jenazah agar mereka memahami betapa pentingnya solat jenazah ini agar mereka tahu dan faham serta ringan dan mudah untuk menyolatkan jenazah jika ada kematian. Solat jenazah adalah tuntutan fardu kifayah bagi orang islam dan kita juga perlu sedar satu hari nanti kita juga akan mati dan aku khuatir jika sekarang kita tidak solat jenazah akan datang tidak ada orang yang akan menyolatkan jenazah kita. Jika kita inginkan orang lain solat untuk kita sewaktu kita mati, kita perlu solatkan dahulu orang yang mati terdahulu dari kita. Semoga perkongsian ini akan membuka hati aku dan pembaca betapa kita hidup hanya sementara dan saling bergantung untuk kelangsungan hidup kita di dunia dan akhirat~Allahu A'lam.

Dari Abdullah bin Abbas, r.anhuma, katanya; aku ada mendengar Rasul s.a.w, bersabda “ mana-mana orang Islam (lelaki atau perempuan) yang mati lalu disembahyangkan jenazahnya oleh 40 orang lelaki yang tidak mempersekutukan Allah dengan sesuatu yang lain nescaya Allah kabulkan doa permohonan mereka mengenainya”. (HR Muslim)

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...