Thursday 27 June 2013

Kisah sama tapi tidak serupa

Pagi ini aku ingin berkongsi pengalaman yang dilalui oleh anak aku ketika di sekolah. Aku ada 4 orang anak yang bersekolah, 3 lelaki dan 1 orang perempuan. Aku bersyukur kepada yang maha Esa kerana anak-anak aku semuanya telah dilantik oleh pihak sekolah sebagai pengawas dan juga ketua dan penolong ketua darjah.  Anak perempuan (Kak Ain) telah memegang jawatan sebagai pengawas selama 2 tahun sebelum ia minta untuk meletakkan jawatan untuk memberi tumpuan kepada sukan dan akedamiknya. Anak aku yang nombor 2 (Angah) pula telah di lantik sebagi Penolong Ketua Kelas di sekolah belaiu, manakala anak aku yang nombor 4 (Bang Uda / Dek Nas) dilantik sebagai Ketua Kelas dan akhir sekali anak aku yang ke 4 (Bang Chik), berusai 7 tahun (darjah 1) telah dilantik sebagai Penolong Ketua Kelas.

Apa yang aku ingin kongsikan adalah berkenaan dengan kisah anak aku yang ke 4 ini. Ketua kelas beliau adalah seorang budak perempuan anak cikgu katanya. Oleh itu banyak tanggunjawab cikgu serahkan kepada anak aku yang penuh taat dan beramanah menjalankan tugasnya. Bang Chik memeng aku kenal seorang agak street jika diminta melakukan sesuatu, ya lah dikatakan budak begitu perwatakannya sentiasa menjalankan tugas dengan penuh tanggunjawab.

Satu hari yang tidak disangka sewaktu aku balik dari kerja, aku dikejutkan oleh Bang Uda yang menceritakan kepada aku bahawa Bang Chik tadi dipanggil ke pejabat sekolah. Berdetup jantung aku kenapa pulak lah ni?. Aku dengan tenang bertanya dengan orang rumah aku apa yang sebenarnya terjadi, rupanya ada seorang ibu kepada murid yang sekelas dengan Bang Chik mengadu kepada cikgu tentang anak aku. Mengikut cerita yang disampaikan anak aku selalu menbuli anak beliau sehingga berdarah dan sehingga anak dia takut untuk ke sekolah. Hati aku bertambah gusar dan terkejut besar kerana setahu aku dan keluarga anak aku ini jenis orang yang penyayang dan susah ingin membuli orang.

Mulanya aku menjadi gelabah jugak sebab ini bukan kes yang kecil jika sampai tercedera. Aku pun cuba menghubungi ibubapa bapa budak tersebut dengan tujuan bertanyakan hal yang sebenarnya tapi malang lain jadinya apabila aku dimaki hamun, dihina dan diherdik dengan kata-kata yang kesat oleh bapa budak tersebut. Aku hanya boleh bertahan dan mendiamkan diri kerana keadaan bapa budak tersebut yang agak berangin bagaikan lupa dia tu makhluk Allah.

Allah maha kaya pada keesokan harinya aku berkesempatan bertemu dengan guru yang bertanggunjawab di dalam hal ini dan aku mengambil kesempatan untuk bertanyakan kepadanya lanjutan kisah ini. Rupanya semua ini berlaku salah faham sahaja. Budak itu tidak pernah mengalami apa-apa kecederaan dan cikgu itu memberitahu apabila ibu budak itu menyatakan secara lisan sahaja tentang apa yang berlaku kepada anak beliau. Bila cikgu meminta untuk dia membuat laporan bertulis agar mudah untuk cikgu membuat siasatan, ibu kepada budak tersebut tidak berani dan tidak mahu menulis laporan tersebut. Ini jelas membuktikan bahawa apa yang disampaikan secara lisan itu tidak berasas. Cikgu jugak memberitahu kepada aku bahawa anak aku hanya menjalankan tugas sebagai Penolong Ketua Kelas dan budak itu agak boleh tahan. Kata cikgu mungkin itu yang menyebabkan budak tu mengadu kat ibunya.

Bersyukur aku bila semuanya telah jelas dan bahawa anak aku bukan seperti yang disangka bukan aku tidak boleh terima cuma jika benar anak aku begitu akan aku lakukan yang sepatutnya dan selepas mendengar keterangan dari pihak sekolah jelas dan nyata bahawa itu semua hanya prasangka. Apa yang dapat aku huraikan di sini, kita sebagai ibubapa jangan terlalu percaya kepada anak kita dan yang paling utama tindakan kita jangan terburu-buru tetapi kita perlu lebih berhati-hati dan menyiasat dengan terperinci sebelum kita membuat sesuatu demi mengelakan sesuatu yang lebih buruk berlaku. Biar kita baiki labu yang rosak menjadi lebih baik, jangan kita menperlakukan labu yang elok menjadi rosak.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...