Saturday 7 May 2011

Waktu zohor tadi aku pergi ke surau di tempat aku bertugas. Alhamdulliah ramai jemaah yang sedang melakukan solat zohor. Aku rasa terpegun kerana pada hari cuti begini pun ramai orang yang menunaikan solat di surau tersebut. Jika aku kira pasti dapat 1-2 saf. Aku terlihat seorang hamba Allah ini terpandang-pandang ke kanan dan ke kiri, rupanya dia sedang mencari jemaah untuk solat berjemaah... laaaa yang ramai-ramai tadi semuanya solat sendiri-sendiri, waduh kok koyo hene tooo.... baru malam tadi aku disajikan dengan santapan rohani yang mengatakan solat berjemaah tu lebih baik darjatnya dari solat sendirian. Kalau di rumah mungkin juga tetapi ini di surau dan sewaktu mengangkat wuduk 90% pili air penuh, tiba-tiba bila masuk ke dalam semua dah solat sendirian.

Aku bukanya apa kan solat 2 orang itu lebih baik dari solat sendiri dan solat 3 orang itu lebih baik dari solat berdua dan seterusnya itu yang pernah seorang kenalan lamaku memberi nasihat kepada aku. Di dalam riwayat lain.. Solat berjemaah melebihi solat bersendirian dengan 27 darjat (atau 27 kali ganda). (Hadith riwayat al-Bukhari dan Muslim)

Apa menyedihkan aku adalah kalau begini sikap umat islam, sampai bila kita boleh bersatu. Solat berjemaah adalah salah satu perkara yang mendidik kita untuk mengeratkan tali persaudaraan bahkan ia mendidik kita untuk menghormati pemimpin serta menguatkan persefahaman antara umat islam. Jesteru itu berfikirlah demi kemajuan agama kita berjemaahlah di dalam solat agar kita semua beroleh rahmat dariNya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...