Friday 3 June 2011

Kembali Dari TOT Jurulatih...

30 hb Mei 2011 Isnin tamat lah sudah TOT yang aku tempohi sepanjang 4 hari 3 malam di RBR Kuala Rompin Pahang, seperti biasa aku dan para sahabat aku yang ditugaskan menjadi jurulatih Treking telah membentangkan apa yang telah kami ajarkan kepada para pelajar semester yang lepas. sebagai manusia banyak manafaat yang aku perolehi daripada tot kali ini kerana banyak ilmu dan kelemahan yang selama ini aku lalui disepanjang kelas aku berlangsung. Hasil permerhatian aku sebenarnya banyak yang aku perlu belajar lagi untuk aku menjadi jurulatih yang terbaik kerana sebagai jurulatih kita bukan sahaja perlu melatih tetapi kita juga perlu mendidik pelajar kita agar mereka menjadi pelajar yang berjaya serta berketerampilan dalaman dan luaranya.

Bila direnung begitu besar tanggunjawab dan amanah yang terpikul dibahu aku ini bagi melaksanakan amanah ini. Bukan sekadar mengajar dikelas dan cukup tempoh kita buat tuntutan elaun mengajar. Apa yang lebih penting adalah bagaimana kita melaksanakan sesi pengajaran tersebut agar ia mencapai objektif universiti serta KPT dan yang paling utama bagaimana para pelajar dapat membawa ilmu yang kita berikan di dalam kehidupan mereka sejajar dengan hasrat kerajaan iaitu melahirkan mahasiswa/i yang berkualiti sepenuhnya.

Bertuah juga aku kerana mengikuti TOT ini kerana sekurang-kurangnya aku dapat berkongsi ilmu dengan pakar-pakar terutama dengan mereka yang telah berpengalaman luas di dalam bidang ini, dapatlah juga aku mengambil sedikit ilmu mereka dalam mengendalikan kelas itu nanti. Bulan September kelas akan bermula jadi ada 3 bulan lagi untuk aku membuat persediaan sebelum aku menjadi jurulatih lagi. Walaupun aku telah masuk semester yang ke 5 dalam bidang ini, perasaan berdebar-debar masih ada lagi di dalam hati ini. Apa-apa pun akan aku teruskan juga kerana aku berani menyelam di dalam laut mestilah aku berani meminum airnya sedikit...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...