Monday 13 June 2011

Di mana kesedaraan...


Pagi tadi aku melalui satu pekan yang memang terkenal di serata negara dan aku melalui tempat yang biasa menjadi tumpuan orang ramai apabila hujung minggu tiba. Saban minggu aku melalui tempat yang sama dan pemandangan yang sama juga akan aku lihat tiada perbezaan dari minggu ke minggu yang lain. Isunya bukan aku nak menyibuk atau menjadi sang pembersih atau juga menjadi pengomen cuma apa yang aku terpandang tidak sedap dilihat kerana status kita sebagai pengguna yang rata-ratanya adalah orang melayu islam yang telah dididik oleh Rasul kita melalui hadis dan Al-Quran tentang kebersihaan. Tanggunjawab ini mesti dipikul bersama sama ada pembeli atau penjual dengan bertanggunjawab ke atas sampah masing-masing, walaupun berkemungkinan kita telah mengeluarkan modal untuk pembersihan, kan lagi elok jika kita yang buat kotor kita yang bertanggunjawab membersihkannya maka sempurnalah semuanya. Sekadar peringatan untuk diri sendiri.. teringat kata-kata seorang teman "orang yang suka membuang sampah merata-rata adalah seorang yang tidak ada kesedaran sivik dan suka menyusahkan orang lain"


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...