Thursday 8 December 2016

Bila aku mula mengarut

Lama dan terlalu lama aku tak masuk kat aku punya blog ni sebab aku dah kehabisan idea dan aku pun dah tak tahu nak tulis apa kat dalam blog aku ini. Hari ni aku blh lak terbuka blog aku ni dan aku pun sebenarnya tidak tahu nak tulis apa. Penat jugak aku fikir apa yang aku nak tulis. Aku pun mengambil keputusan memerah otak aku yang kecik ni untuk tulis apa sahaja yang tersarang di kepala aku ini. Manalah tahu jika aku tulis tak apa-apa ni akan timbul idea untuk aku mengarang cerita yang menjadi perhatian untuk orang di maya ini membaca apa yang aku tulis.

Diam tak diam dah berzaman gak aku tinggalkan blog aku ni ek dan tak sangka hari ini aku tergerak nak tulis dan masalahnya aku tak tahu nak tulis apa, pening gak kepala otak ini fikir apa yang aku nak tulis, lagi tadi asyik benda yang sama sahaja aku tulis sampai aku pun dah naik tak faham apa sebenarnya aku nak tulis. Dahlah tidak ada isi, motif jauh sekali dan kalau baca pon tak mendatangkan apa-apa makna pon. Apalah kan aku ni kalau dah tak tahu nak tulis apa, berhenti jangan menulis lagi daripada tulis yang bukan-bukan sampai orang pun tak faham apa yang kau tulis. Oleh kerana otak aku dah bagi isyarat suruh berhenti menulis maka aku kena berhenti.

Bila aku nak berhenti tangan ni macam tak kasi lak, asyik suruh menaip gak. Aduh! apa yang aku nak taip ni peninglah. Rupanya dah dekat dua tahun aku tak menulis dah last aku taip dalam tahun 2014 dan masuk ni dah 2016 lama tu. Kelakar lak aku rasa, macam tak apa-apa tak aku ni.

Semangat macam tahi ayam, mula-mula panas pas tu sejuk, tapi hangat-hangat tahi ayam pon dia banyak membantu sebab dia boleh jadi baja membantu tumbesaran pokok-pokok terutama pokok sawit dan akan menghasilkan buah sawit yang baik. itulah kuasa yang maha pencipta yang menjadikan putaran roda kehidupan dari ayam mengeluarkan najis dan dari najis di jadikan peribahasa yang boleh dijadikan pengajaran kepada manusia dan dari najis itu juga boleh memberi pertolongan kepada manusia untuk berjimat membeli baja untuk tumbuh-tumbuhan. Wah indah kan ciptaan Allah, semuanya memberi manafaat kepada makhluk.



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...