Wednesday 21 December 2016

Balada pekerja bawahan siri 2

Kesatuan sekerja adalah salah atu wadah tempat pekerja yang rasa teraniya untuk mengadu nasib dan meluahkan apa juga perkara yang terpendam berkenaan dengan isu di tempat kerja. Kesatuan yang kuat akan dapat menjadi pemangkin memperjuangkan nasib ahlinya. Kesatuan jua akan dapat membantu ahlinya dalam menyelesaikan masalah tertentu berkenaan hal ehwal kerja yang dihadapinya. Apakah kesatuan sekerja dan apa faedahnya?, soalan yang sering bermain di dalam fikiran sebahagian warga kerja yang tidak mengerti maksud dan tujuan sebenar kesatuan sekerja.

Definisi kesatuan sekerja

Seksyen 2(1) Akta Kesatuan Sekerja 1959 yang bermaksud seperti berikut: "…apa-apa perhubungan atau gabungan pekerja-pekerja atau majikan-majikan yang menjadi pekerja di mana tempat pekerjanya adalah di Malaysia Barat, Sabah atau Sarawak mengikut mana yang berkenaan." 

a) dalam mana-mana pertubuhan, trend, pekerjaan atau industri yang tertentu atau dalam apa-apa industri yang serupa;
b) sama ada secara sementara atau tetap; dan
c) yang mempunyai antara tujuan-tujuannya satu atau lebih daripada tujuan-tujuan berikut…….”

Akta-akta yang berkaitan pula ialah:

1. Perkara 10(1)(c) Perlembangaan Persekutuan menjamin hak warganegara untuk menyertai persatuan.
2. Akta Perhubungan Perusahaan (APP) 1967 seksyen 4 dan 5 yang memperuntukkan jaminan hak pekerja. Seksyen 4 menjamin kebebasan kedua belah pihak iaitu tidak boleh ada campur tangan atau ancaman daripada pihak yang satu lagi berhubung hak untuk menubuhkan atau menyertai atau terlibat dalam aktiviti kesatuan pekerja. Seksyen 5(1)(a), 5(1)(b), 5(1)(c), 5(1)(d) dan 5(1)(e).
 
sumber : http://www.kka.usm.my/berita_am5.php 

Kesatuan adalah salah satu organisasi yang terbentuk menjadi wadah perantara pekerja dengan majikan bagi berunding, berbincang dan mencapai satu keputusan penyelesaian sesuatu isu berbangkit. Menerusi kesatuan yang berdaftar secara sah pekerja akan dapat memperjuangkan, menyusun dan merangka strategi bagi kebaikan dan kebajikan semua ahli pekerjanya serta membantu mengukukuhkan ekonomi mereka.

Kesatuan terbentuk melalui ahlinya yang ramai. kuat, tabah dan sentiasa bersatu padu sehati sejiwa bagi memantapkan perjalanan kesatuan. Kesatuan yang terbentuk memerlukan barisan pemimpin yang jitu dan bertanggunjawab serta bijak menangi isu-isu berbangkit. Pemimpin yang hebat mesti dipilih dengan bijak oleh ahli-ahli yang mantap. Bila barisan pemimpin telah terbentuk melalui pilihan ahlinya, hubungan yang baik antara mereka akan membantu kejituan sesebuah kesatuan. Kerjasama antara mereka perlu jitu dan sentiasa bersedia menjalankan tanggunjawab bersama agar perjuangan kesatuan tidak menjadi sekadar penghias sesebuah organisasi dan menjadi bahan lawak mereka yang tidak sebulu dengan kesatuan.

Apa yang pasti, bila kita menyertai kesatuan bukan niat untuk bermusuh dan mencipta susana yang tegang atau krisis perasaan serta mencari kesalah orang lain tetapi apa yang lebih penting niat di hati hanya kerana Allah dan menperjuangkan kesamarataan kegembiraan, kenikmatan dan kemudahan serta peluang kerjaya yang lebih meluas sama-sama diperolehi. Kalau pegawai atasan memperolehi kegembiraan, mereka yang di bawah pun dapat merasai kegembiraan bukan penderitaan, kalau pegawai atasan mendapat kenikmatan dapatlah kiranya dikongsi bersama dengan pekerja bawahan. Sama-samalah kita mengubah niat ke arah yang lebih baik dan kesatuan ini akan menjadi wadah menikmati kenikmatan bersama.

Satu suara belum tentu dapat mengegarkan halangan tetapi seribu suara akan dapat meruntuhkan cabaran. Bak sebatang lidi mudah untuk dipatahkan tetapi serumpun lidi akan menjadi padu dan amat sukar untuk dilentur. Kesatuan yang kuat menpunyai ahli yang ramai dan bijak serta matang. Kesatuan tidak akan wujud jika tiada ahli dan ahli akan pergi jika kesatuan hanya melayan kehendak peribadi. Satukan hati tekadkan matlamat yang sama bagi memperjuangkan nasib pekerja bawahan agar tidak teraniya selama-lamanya. Semoga Allah memberkati dan memberi rahmat kepada kita semua. kita jumpa lagi disiri seterusnya.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...