Monday, 10 December 2012

Cerita kah?

Wah! hari ini sungguh indah sekali, manakan tidak semua orang tersenyum dengan lebarnya, eh! mana ada bukan semua orang sebahagian sahaja.

Oh! begitu kenapa pulak jadi begitu, ya lah kalau semua orang tersenyum itu bukanya nama kehidupan. Kehidupan ini kan ada yang manis dan ada yang pahit oleh kerana itu semua orang menerima rencah hidup yang berbeza. Kalau seorang dapat manis mungkin selebihnya dapat pahit dan kalau seorang dapat pahit mungkin selebihnya dapat manis.

Ooo! begitu ke? patutle setiap hari kita akan nampak rupa manusia yang berbeza sehingga susah kita nak tahu "mood" mereka. Begitu juga kadang-kadang mereka ni berpura-pura, ada yang rasa pahit tapi mereka menunjukan reaksi yang manis begitu juga sebaliknya ada yang dapat manis tetapi mereka menunjukan reaksi masam.

Kenapa begitu? entahlah berkemungkinan mereka ini ingin merahsiakan sesuatu atau menjaga sesuatu yang lebih penting daripada diri dia sendiri. Ish! begitu sekali ya, orang sanggup buat, mungkin demi kebaikan semua pihak atau demi satu perhubungan yang telah lama terjalin.

Wah! kalau begitu susah lah kita nak mengenal hati budi orang, takut kalu kita tengok muka dia manis rupanya hati dia masam dan kita sangka dia masam rupanya hati dia manis.

Mmm! memang betul susah kita nak kenal orang bahkan kawan kita kita susah nak kenal hati budi dia, ish! jangan kata kawan adik beradik pun susah. Hari ini dia "ok" tapi esok lusa kita tak tahu, rupanya dah berubah jadi "KO".

Oh! kalau macam itu kita kena sentiasa berhati-hati, bukan apa bagi mengelakan perkara yang tidak diingin berlaku, ye lah mana tahu kita terjah je kat orang tu dengan niat bergurau tetapi rupanya dia di dalam keadaan "mood" yang tidak baik habis nanti akan berlaku pentengkaran, betul tak?

Betul tu, begitulah adat dunia kita bukan semuanya sama bak kata pepatah rambut sama hitam, hati lain-lain lagipun rambut kita nampak apa warnanya tetapi hati tersembunyi hanya orang yang bawa hati tu yang tahu hati budi dia sendiri

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...