Saturday 8 October 2011

Lama tak kat sini...

Salam semua member-member blog di luar sana, aku ni dah lama tak aktif kat sini biasale masa terhad banyak benda yang perlu dibuat. Hari ini aku terpanggil nak penuhkan ruangan ni bagi memenuhi ruang masa yang ada terluang ni. Hari ramai geng-geng aku yang tersenyum dan ketawa gembira selepas PM umumkan bajet untuk tahun hadapan. Apa yang perlu kita lakukan berterusan bersyukur kepada Allah kerana semua ini berlaku keranaNya yang maha mengetahui dan maha mentadbir sekian alam. Sebagai hamba kepada Allah kita tidak boleh lari dari kenyataan bahawa apa yang berlaku dan apa yang kita dapat Allah yang menentukanNya so kita mesti bersyukur kepada Allah dan berterima kasih kepada manusia, dan yang paling penting keyakinan kita kepada Allah tidak akan luntur sekalipun kita dilimpahi dengan kemewahan dunia kerana apa yang kita dapat sebenarnya bukan hak kita yang abadi. Semoga dengan rezeki yang dikurniakan ini akan kita belanjakan kepada jalan yang benar-benar memberi manafaat kepada kita dunia dan akhirat.

Tiga berita gembira bagi penjawat awam



KUALA LUMPUR - Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak mengumumkan tiga berita gembira untuk penjawat awam iaitu kenaikan umur persaraan kepada 60 tahun, kenaikan gaji dan bonus.

Ketika membentangkan Belanjawan 2012 di Dewan Rakyat semalam, Najib berkata, penjawat awam berumur 55 ke 60 tahun masih boleh memberi sumbangan berdasarkan kemahiran dan pengalaman mereka.

“Oleh itu, kerajaan setuju lanjutkan umur persaraan wajib daripada 58 tahun ke 60 tahun bagi mengoptimumkan sumbangan pegawai perkhidmatan awam.

“Pelanjutan ini tidak jejaskan peluang pekerjaan kepada generasi muda kerana sektor awam dan swasta akan terus mewujudkan peluang pekerjaan baru,” katanya.

Perdana Menteri berkata, kerajaan juga akan memperkenalkan Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) bagi menggantikan Sistem Saraan Malaysia (SSM) dan melalui sistem baru itu, penjawat awam akan menerima kenaikan gaji tahunan yang ditingkatkan antara RM80 hingga RM320 mengikut gred mulai tahun 2012.

“Bagi penjawat awam yang menerima opsyen ke SBPA, mereka akan mendapat faedah kenaikan gaji di antara tujuh hingga 13 peratus,” katanya.

Perdana Menteri turut mengumumkan pemberian bonus setengah bulan gaji dengan bayaran minimum RM500 kepada 1.3 juta penjawat awam dan bayaran bantuan RM500 kepada 618,000 pesara kerajaan.

“Bayaran itu akan dibuat bersekali dengan gaji bulan Disember,” katanya.
Najib berkata dengan pelaksanaan SBPA juga lebih 600,000 pesara kerajaan akan menikmati pelarasan pencen yang melibatkan peruntukan RM600 juta.

“Mulai tahun 2013 nanti, kerajaan akan melaksanakan kenaikan tahunan pencen pesara sebanyak dua peratus setahun tanpa perlu menunggu sebarang semakan sistem saraan atau pelarasan gaji,” katanya. - Bernama.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...