Tuesday, 2 August 2011

Ramadhan dah bermula

Apo kabo semuo jumpo kito lagi.. apo yang ako nak kato di sini macam biaso lo.... first day aku pegi ke masjid kat kampung aku seperti biasa le malam ramadhan mestilah nak solat terawih.. apo yang aku nak habaq ni ya le memang dah jadi rutin tiap-tiap tahun apabila sampai bulan yang mulia ni berebut-rebut orang nak cari pahala bonus katakan. Aku pun macam dia orang juga sibuk nak tambah pendapatan saham ni manalah tahu aku salah seorang yang dapat kan....apa yang aku nak kabokan ni adalah betapa ramainya manusia yang masih keliru tentang beribadah ni. Aku ni pun bukannya ahli dalam ilmuan agama ni tetapi ada lah sikit-sikit aku belajo dengan tok guru-tok guru yang selalu buat kuliah di kampung aku. Bila solat SUNAT tarawih je memang ramai yang datang pada malam pertama dan kedua ni.. sedangkan waktu solat wajib yang lain jemaahnya kurang.. dan malam tadi ada seorang kawan aku berkata kat aku ni tengah PANAS ni laaa aku ingatkan panas kenapa rupanya solat sunat tarawih tengah panas kerana masih awal lagi so ramai orang yang datang memenuhi surau di tempat aku, baguslah sekurang-kurangnya mereka tahu untuk memenuhi waktu dan mengambil kesempatan yang datang setahun hanya sebulan ini. Apa yang aku rasa terkilan kenapa solat sunat tarawih ni cuma panas di awal bulan sahaja dan akan semakin berkurangan apabila masuk minggu kedua dan minggu terakhir. Alangkah bagusnya sekiranya kehadiran jemaah solat terawih berlarutan sehingga ke akhir bulan serta terus disambung ke solat-solat fardhu yang lain pada hari-hari biasa. sedarlah wahai saudara-saudaraku sekelian kekuatan umat islam adalah terletak pada jemaahnya sehingga aku pernah terdengar guru berpesan bahawa orang yahudi pernah menyatakan sekiranya ingin melihat kekuatan umat islam tengok solat jemaahnya dan sekiranya solat jemaah subuhnya ramai seperti solat Jumaat maka kuatlah umat islam tersebut dan sekiranya solat jemaah mereka sedikit maka lemahlah umat islam, kalau tidak silap aku begitulah yang aku dengor. Marilah kita mengambil kesempatan dari bulan yang penuh kemuliaan untuk mengukukuhkan ikatan persaudaraan kita melalui solat jemaah di masjid ataupun musolah-musolah yang ada di sekitar kita. Kukuhkan perpaduan umat Islam melalui solat! Ayyyyoooohhhh!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...